MICRO-INFLUENCER | EVENTCAMPAGNE

Geplaatst op Geplaatst in Nieuws

De inzet van micro-influencers groeit uit tot een steeds populair wordende marketingstrategie. We kunnen er simpelweg niet meer omheen. Volgens Amerikaanse cijfers wordt 90 procent van de berichten op sociale media geplaatst door influencers met minder dan 1 miljoen volgers. Ruim 80 procent van de marketeers geeft dan ook aan dat micro-influencers zeer effectief zijn. Maar wil je die effectiviteit optimaal benutten, moet je wel de juiste micro-influencer kiezen. Maar hoe?

Let op betrouwbaarheid en geloofwaardigheid
Micro-influencers zijn geen traditionele celebrities, maar individuele personen met elk hun eigen niche en aanhang. Zij hebben verstand van zaken en spreken gepassioneerd over hun expertise. Die authenticiteit waarderen volgers, waardoor zij als extra betrouwbaar worden beschouwd. Uit een recente studie blijkt dan ook dat 82 procent van de consumenten aangeeft een aanbeveling te zullen opvolgen die gegeven wordt door een micro-influencer. De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van micro-influencers zijn dus hoog. Maar dit kan ook goed misgaan. Denk bijvoorbeeld aan de dames van The Green Happiness. Ze zijn misschien geen micro-influencers meer, maar nog steeds wel een erg goed voorbeeld. De vrouwen stonden namelijk in hun niche bekend om hun gezonde voedingstips. Tot het Voedingscentrum hen tegensprak op basis van wetenschappelijk onderzoek. Daar gaat je betrouwbare en invloedrijke reputatie. Bekijk daarom kritisch of de micro-blogger daadwerkelijk verstand heeft van zaken. Raadpleeg bij twijfel bijvoorbeeld een expert, om na te gaan of de informatie daadwerkelijk klopt. Al gelezen? Micro-influencers: als zij het doen, moet het wel tof zijn!

Genereer meer engagement
Micro-influencers zijn zeer betrokken bij hun volgers. In vergelijking met de reguliere influencers zijn zij vaak behulpzamer en actiever naar hun volgers toe. Zo reageren zij eerder op vragen en opmerkingen van hun volgers. Een bijkomend voordeel hiervan is dat er ook automatisch meer interactie rondom de promotie van jouw dienst of product komt. Het is daarom fijn om te weten hoeveel engagement een micro-influencer geneert, om zo te bekijken in hoeverre dit aansluit bij de marketingdoelstellingen. Dit kun je eenvoudig zelf berekenen met behulp van de onderstaande formules:

Engagement per bericht
Aantal likes + Aantal reacties + Aantal keer gedeeld / Aantal volgers.
Totale engagement
Betrokkenheid bericht 1 + Betrokkenheid bericht 2 + (etc.) / Aantal berichten.
Een ‘goed’ engagement percentage verschilt per platform. Bereken je dit percentage voor Instagram, dan is een score tussen de 3 en 6 procent voldoende. Voor Twitter en Facebook is 0,5 tot 1 procent al voldoende.

De ongeschreven regels als je contact zoekt
En dan is er natuurlijk een aantal ongeschreven regels voor een samenwerking met een micro-blogger die je misschien nog niet wist. Zo hebben micro-bloggers een hekel aan onpersoonlijkheid. Begin berichtjes niet met “beste blogger” of een verkeerde of zelfs onjuiste naam. Als je meerdere bloggers tegelijkertijd benadert, zorg er dan ook voor dat niet alle e-mailadressen zichtbaar zijn in de CC. Dit is echt een dooddoener. Bedenk ook bij een samenwerking of jouw product of dienst relevant is voor het onderwerp waar de micro-blogger over schrijft. Micro-influencers kunnen dus zeer effectief zijn, maar dan moet je de juiste influencer wel goed kiezen. Let er daarom op of de influencers daadwerkelijk betrouwbaar zijn en expertise hebben. Daarnaast is het ook een goed idee om te kijken naar de engagement. Is dit voldoende voor de doelstellingen? Andersom geldt het natuurlijk ook. Benader een micro-influencer op een correcte manier, zodat hij of zij ook graag met jou wil samenwerken.

Maak van medewerkers social influencers
Wie kan nu beter het verhaal van de organisatie vertellen als de medewerkers zelf? Maar hoe betrek je medewerkers bij marketingactiviteiten? Ontdek het tijdens de nieuwe eendaagse training Employee advocacy. Aan de hand van een concreet stappenplan leer je onder meer interne stakeholders te overtuigen, hoe je employee generated content kunt inzetten en hoe je uiteindelijk van medewerkers merkambassadeurs op social media kunt maken.

 

 

Bron: www.frankwatching.com