Hoe creëer je meer zichtbaarheid voor je organisatie, jouw eigen persoon, de diensten die je aanbiedt en de werkzaamheden die je doet? Wij geven je 10 tips die jouw zichtbaarheid zal vergroten en jezelf en jouw organisatie ook neer te zetten als een brand.
#1. Toon interesse in anderen
Interesse in mensen is één van de belangrijkste stappen om jezelf zichtbaar en geliefd te maken. Omdat de meeste mensen weinig interesse in de ander tonen en heel veel met zichzelf bezig zijn, laat je snel een positieve indruk achter wanneer jij dit wél doen. Bovendien neemt je invloed toe, want mensen die goed kunnen luisteren, krijgen meer voor elkaar. Zoals vaker gezegd: eerst zaaien en dan oogsten.
#2. Deel de resultaten van je werk
Het gaat hier niet om jezelf op een voetstuk te zetten. Je zichtbaarheid vergroten gaat er niet om jezelf koste wat het kost onder de aandacht te brengen. Het gaat hier om een bewust en zorgvuldig proces. Overschreeuw jezelf niet! Laat zien waar je mee bezig bent geweest en welke bijdrage dit aan de business heeft geleverd. Want goed werk mag zeker gezien worden.
#3. Blijf dicht bij jezelf
Laat niet alleen zien wat je doet en wat de resultaten van je werk zijn, maar laat vooral zien wie je bent. Je bent namelijk veel meer dan je werk. Ontspan, wees jezelf en heb geloof in je eigen kwaliteiten en maak het persoonlijk.
#4. Durf je kwetsbare kant te tonen
Geef complimenten (welgemeend). Hierdoor laat je blijken dat je iemand waardeert en erkent, waardoor de onderlinge band zal groeien. Vraag feedback aan je omgeving, waardoor je laat zien dat je de mening van de ander op prijs stelt en je graag verder wilt ontwikkelen. Door deze feedback krijg je de kans om effectiever te worden in je werk en privéleven. Hierdoor zal de ander zich misschien ook kwetsbaarder durven op te stellen en je om feedback vragen. Dit geeft zeker een positief effect op de samenwerking en relatie!
#5. Ontwikkel je sterke punten
Ga voor datgene waar je goed in bent, waar je sterk in bent; en laat waar je minder goed in bent vooral aan anderen over. Vraag aan enkele mensen in jouw omgeving wat zij zien als jouw grootste kwaliteiten. Je zult zien dat hier vaak mooie reacties uitkomen. Reacties die voor jou wellicht voor de hand liggen, kunnen als bijzonder door anderen worden beschouwd. Dat is iets waar kun je mooi op kan voortbouwen.
#6. Stop met bescheiden zijn
Bescheidenheid siert de mens’ is een credo waar veel mensen mee worden opgevoed, maar zorgt in de meeste gevallen alleen maar voor middelmatigheid: vaak durven we niet snel te laten weten en te laten zien waar we goed in zijn en uit te spreken. Laat horen waar je goed in bent!
#7. Bepaal je online identiteit
Zorg ervoor dat al jouw uitingen zo authentiek mogelijk zijn en dat er weinig ruimte is voor vrije interpretatie. What you see is what you get! Personal branding! Dat is een kunst op zich, mar werp eens een goede blik op je branding, google jezelf en laat iemand een goede en kritische blik werpen. Wat tref je dan aan en hoe komt dat over?
Want als potentiele opdrachtgevers kijken op jouw profiel op LinkedIn of op je website en jou zoeken op Google. Dan kan het maar beter de juiste uitstraling hebben die bij ze blijft hangen.
#8. Weet wat je hebt toe te voegen
Weten wat je in de aanbieding hebt en wat jouw toegevoegde waarde is voor een opdrachtgever. Mensen vinden het aangenaam om een positief en authentiek verhaal te horen of te lezen. Dit geeft energie en beweegt anderen tot actie. Houd op het moment dat je jezelf presenteert in gedachte dat lange verhalen over waar jij allemaal goed in bent, vaak in schril contrast staan met onze persoonlijke drive.Ofwel, wat je eigenlijk wilt vertellen. “People don’t buy WHAT you do, people buy WHY you do it”
#9. Besteed aandacht aan je uiterlijke presentatie
Tot nu toe hebben we vooral gesproken om jezelf inhoudelijk meer zichtbaar te maken. Maar uiterlijke presentatie en verzorging is ook een belangrijk onderdeel van je totale indruk en zichtbaarheid. Sommige van ons besteden hier helaas te weinig aandacht aan! Blijf vooral dichtbij jezelf maar zorg ervoor dat het wel past bij jouw opdrachtgever en de cultuur van het bedrijf, maar maak er geen modeshow van! 🙂
#10. Vergeet niet te lachen!
Lachen heeft een groot effect. Mensen die vaak en makkelijk lachen, hebben over het algemeen een magnetische werking op anderen. Lachen ontspant en relativeert, waardoor je beter contact maakt met anderen. Keep on smiling! 🙂